Bij Brandgang zijn we enthousiaste gebruikers van HubSpot. En hebben we vele tevreden klanten die dagelijks hun voordeel doen met de mogelijkheden die HubSpot biedt. Reden genoeg om de 10 belangrijkste voordelen van HubSpot op een rijtje te zetten in deze blog!
Voordeel #1: samenwerken op één platform
Maak je nu gebruik van veel verschillende oplossingen voor marketing, sales en service? Overweeg dan om daarmee te stoppen. De hoeveelheid tijd, geld en onderhoud die je daarmee kwijt bent, laat zelfs de meest doorgewinterde CTO’s
schrikken. Ook blijft het altijd een uitdaging om alle data real-time en compleet in alle systemen te onderhouden. Een duidelijke plus voor HubSpot, waarbij je dit allemaal op 1 platform gaat doen.
HubSpot bestaat uit verschillende hubs, waarbij je zelf kan bepalen welke onderdelen je inzet. Het HubSpot CRM is het middelpunt van het platform. Omdat alle hubs naadloos samenwerken, heb en houd je zicht op de hele klantreis.
Voordeel #2: inzicht in ROI
Omdat HubSpot je marketing, sales en service op één platform samenbrengt, is het een stuk eenvoudiger om de ROI te bepalen van je campagnes. Bij ‘Campaigns’ vul je de de naam, het budget, de doelgroep en de start- en einddatum van een overkoepelende campagne in. Vervolgens kan je alle marketing- en salesactiviteiten aan deze campagne koppelen in HubSpot: van blogberichten tot social media.
Zo heb je niet alleen een totaaloverzicht van de ROI van een campagne, maar kan je ook eenvoudiger campagnes met elkaar vergelijken.En daar toekomstige strategieën op afstemmen.
Voorbeeld van een campagne in HubSpot: zo zie je het aantal sessies op de aangesloten landingspagina’s, maar ook het aantal deals die daaruit voortgekomen zijn. De perfecte manier om de ROI te tonen!
Voordeel #3: verdieping digitale tools
En HubSpot brengt niet alleen al je afdelingen samen op een platform, ze zorgen ook nog eens voor een stuk verdieping om je digitale kanalen nog effectiever in te zetten.
Krijg bijvoorbeeld handige SEO tips bij blogs; op het gebied van content, indexering, mobielvriendelijkheid, links, afbeeldingen en meer. Of wat dacht je van de functionaliteit binnen Social om berichten met elkaar te vergelijken, om zo te ontdekken welke content het beste presteert voor jouw organisatie?
Dit zijn slechts twee voorbeelden. Het platform zit vol handigheden om je digitale prestaties naar een hoger niveau te tillen.
Voordeel #4: slim automatiseren
Bij HubSpot draait veel om automatisering. Met het automatiseren van handelingen bespaar je niet alleen veel tijd, je kan er ook zaken mee inrichten die je zelf niet handmatig bij kunt houden. Laat staan dat je dat moet willen.
Al het gedrag van een contact in HubSpot wordt automatisch opgeslagen: of ze nu een webpagina bezoeken, een whitepaper downloaden, of een nieuwsbrief via de e-mail openen. Deze data zet je in voor bijvoorbeeld automatische opvolgmails. Of om iemand van sales automatisch een notificatie te sturen. Met HubSpot mis je nooit meer een schot voor open doel.
Voordeel #5: schaalbaarheid & flexibiliteit
Het maakt HubSpot niet uit hoe groot of klein je bent. De keuze voor de hubs, de gewenste functionaliteiten, het aantal contacten en het aantal gebruikers bepaalt de uiteindelijke prijs voor HubSpot.
Je kan dus in het begin bijvoorbeeld prima starten met alleen het gratis HubSpot CRM, aangevuld met de Marketing Hub en de Sales Hub. Bij allemaal kies je zelf het onderliggende pakket: starter, professional of enterprise. Van daaruit kan je altijd flexibel op- en afschalen, afhankelijk van jouw behoeftes en het beschikbare budget.
Voordeel #6: veiligheid & privacy
In de wereld van digitale oplossingen zijn dataveiligheid, het verzamelen van gegevens en de AVG/GDPR zeer belangrijke thema’s. Denk aan het recente onderzoek van het gebruik van Google Analytics, of Mailchimp en de zorgen rondom hun Amerikaanse servers.
HubSpot is hier heel transparant over en voorkomt torenhoge boetes Voor Europese gebruiukers maken ze gebruik van hosting in Duitsland, waar nog strengere regels gelden dan bij ons. Je HubSpot gegevens worden op deze locatie gehost, verwerkt en veilig opgeslagen. Een veilig idee voor jou en je klanten.
Voordeel #7: vele koppelingen
Ook al heb je met HubSpot de basis voor je sales, marketing en service in huis, in de praktijk zal je wellicht nog andere systemen willen koppelen. Geen probleem!
Bij HubSpot vind je meer dan 1250 standaard integraties in de App Marketplace. Na het instellen van de koppeling(en) komt je data real-time in je systemen terecht. Populaire integraties zijn bijvoorbeeld Outlook, Typeform, Gmail, Mailchimp, Eventbrite, SurveyMonkey en Hotjar.
Maar koppelingen bouwen, dat kost toch ook veel tijd en inzet van IT? Niet bij HubSpot! Kijk maar naar voordeel 8.
Voordeel #8: minder afhankelijkheid van IT
Geweldige software, maar zo ingewikkeld dat niemand er eigenlijk mee aan de slag wil gaan? We zien het helaas veel gebeuren in het digitale landschap.
Met HubSpot ben je een stuk minder afhankelijk van IT, wat voor beide partijen fijn is. Jij kunt direct aan de slag en je IT afdeling kan tijd besteden aan andere belangrijke projecten.
Met het HubSpot CMS kan je zelf (met behulp van een drag-and-drop editor) eenvoudig webpagina’s designen en live zetten, blogs publiceren en content personaliseren. Als je een app op je telefoon kunt downloaden, koppel je met hetzelfde gemak nieuwe applicaties uit de App Marketplace aan je gebruiksvriendelijke en intuitieve HubSpot omgeving.
Voordeel #9: gebruiksgemak
Wanneer je reviews van HubSpot leest, komt één aspect altijd sterk naar voren: het gebruiksgemak. En dat is iets wat we als medewerker in de marketing, sales of service maar al te goed kunnen gebruiken!
HubSpot beschikt over een intuïtieve omgeving met een duidelijke structuur, waar je alle functionaliteiten eenvoudig kunt vinden. Daarnaast ontvang je ook handige tips en tricks.
Voordeel #10: HubSpot community & kennis
HubSpot heeft een uitgebreide academie vol met materialen om extra kennis op te doen: van blogs tot video’s en van podcasts tot certificeringen die je kunt behalen om jouw HubSpot kennis te delen met de wereld.
Ben je helemaal om? Of wil je specifieke voorbeelden wat HubSpot voor jou en je organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op en vraag ons alles. We helpen je graag verder in begrijpelijke taal.