We zijn al een tijdje op weg in 2021, maar steeds vaker zien we veranderingen in Google Ads die impact hebben op hoe je jouw business online zichtbaar maakt. In dit artikel verkennen we enkele trends die we in Google Ads zien.
Met welke Google Ads Trends moeten we rekening houden?
Aan het einde van 2020 en de eerste twee maanden van dit jaar kondigde Google Ads nieuwe features aan. We hebben de belangrijkste trends voor je uitgezocht.
Overzicht Google Ads trends
- De toename van digitale advertentiebestedingen voor 2021
- Mobile-first
- Video en YouTube blijven groeien
- Optimalisatie Google (responsive) Ads
- Google Smart Shopping wordt groter en groter
- Cookieless search
De toename van digitale advertentiebestedingen voor 2021
Omdat de COVID-19-pandemie economieën, industrieën en bedrijven over de hele wereld zwaar heeft getroffen als gevolg van onzekerheid op de markt, zijn de advertentiebudgetten van veel organisaties gedaald, wat heeft geleid tot een daling in de wereldwijde uitgaven in 2020. Tijdens de pandemie hebben veel landen een lange lockdown periode meegemaakt, waarbij het gebruik van digital is toegenomen. Belangrijk is dat de verkoop van digitale advertenties hierdoor zal groeien. Hierbij moet gedacht worden aan sociale media, video en Google search. Kijk in Google Ads dus goed naar nieuwe toetreders in de veiling en de impact op je CPC, conversies en kosten per verkoop/lead. Meer concurrentie kan leiden tot een hogere CPA.
Mobile-first (index)
De wereldwijde groei aan uitgaven voor digitale advertenties zal voornamelijk van mobiele apparaten afkomen. Het is daarom zeer belangrijk dat je website een goede mobiele weergave heeft, zodat de ervaring van bezoekers op je website hoog is en ze na een betaalde klik niet direct je website weer verlaten. Daarnaast is Google al vanaf 2016 de mobile-first index aan het testen. Dat betekent dat Google voornamelijk de mobiele versie van de inhoud gebruikt voor de indexering en ranking (SEO). In het verleden richtte de index zich met name op de desktopversie waarvan de inhoud werd beoordeeld op relevantie. Door het toegenomen gebruik van mobiele apparaten zal in maart 2021 de mobile-first index worden gelanceerd. Let er dus op als je een oudere of complexere site hebt, deze technisch wordt gecontroleerd, belangrijke inhoud wordt behouden en dat de navigatie en links goed werken.
Video en YouTube blijven groeien
Aangezien online video goed is voor het grootste deel van al het internetverkeer van consumenten, is het niet verwonderlijk dat de groei van video en YouTube naar verwachting zal doorzetten. Marketeers moeten videoadvertenties ook geschikt maken voor mobiele apparaten, aangezien het merendeel van alle video’s op mobiele apparaten wordt afgespeeld.
Belangrijk is dat YouTube en zijn vele gebruikers de op een na grootste zoekmachine ter wereld zijn. Daarnaast is het ook het op een na populairste sociale mediaplatform en de op een na meest bezochte website. Dit zijn ook de belangrijkste redenen voor het succes van video- en videoadvertenties. Er wordt dus verwacht dat video en YouTube in 2021 nog groter zullen worden.
Google Ads stelt je in staat videocampagnes op te zetten om advertenties op het juiste moment weer te geven wanneer mensen YouTube-video’s bekijken. Dit is een effectieve manier om een breed publiek aan te trekken. Wanneer mensen video’s bekijken, worden videoadvertenties geplaatst, wat resulteert in meer vertoningen en een een hogere betrokkenheid met je merk.
Optimalisatie Google Responsive Ads
Over het algemeen worden kunstmatige intelligentie (AI) -toepassingen in Google Ads steeds complexer. Dit zou goed nieuws moeten zijn voor marketeers die alles uit hun digitale advertentiebudget willen halen.
Het is aangetoond dat AI doelgroepen nauwkeuriger kan targeten en hen kan aantrekken wanneer ze het meest bereid zijn om te kopen. Nieuwe geautomatiseerde technologie kan de klikfrequentie (CTR) en conversies voorspellen, waardoor marketeers meer tijd hebben om hun strategieën te bepalen en hun communicatie daarop aan te passen.
Het idee achter responsive zoekadvertenties is een vermindering van het handmatig sleutelen aan campagnes. Door middel van AI worden deze zoekadvertenties aangestuurd die automatisch je headlines, advertentieteksten en call to action-variaties optimaliseert op basis van je doelgroep en zoektermen.
Een van de belangrijkste ontwikkelingen die veel marketeers gebruiken om de effectiviteit van hun campagnes te verbeteren, is Google Smart Bidding. Smart Bidding is eigenlijk een automatische biedstrategie die door Google wordt ondersteund via machine learning om marketeers te helpen meer inkomsten te genereren uit advertentie-uitgaven.
Op een hoger niveau is Smart Bidding ontwikkeld om voor elke veiling een nauwkeurig aangepast bod in te stellen. Smart Bidding heeft serieuze potentie om sneller dan een mens dat kan, trends en gedragspatronen te identificeren en daarop te reageren.
Google Smart Shopping wordt groter
Smart Shopping heeft als doel het adverteren voor producten op het Google Ads-platform te vereenvoudigen door gebruik te maken van het automatisch bieden en automatische plaatsing van advertenties.
Het belangrijkste voordeel dat uniek is aan Smart Shopping is dat het eenvoudig is op te zetten en verschillende advertentietypen bevat. Daarom kunnen adverteerders snel bekendheid verwerven op Google Shopping en het Display Netwerk. Voor degenen die geen tijd hebben om campagnes dagelijks of wekelijks bij te houden, is dit een manier om gemakkelijk en zonder al te veel moeite op Google Shopping te adverteren.
Cookieless Search
Last but not least zullen browsers zoals Safari en Google een einde maken aan de ondersteuning van trackingcookies. Dit zou het surfen op het web veiliger moeten maken. Dit heeft ook effect op de wereld van online adverteren die gewend zijn om cookies te gebruiken bij het targeten en volgen van advertenties. Safari heeft met iOS al eerste stappen genomen met betrekking tot cookieless search. Om toch goed gebruik te kunnen maken van bijvoorbeeld retargeting is het mogelijk om op bijvoorbeeld social media, mensen die een video hebben bekeken of een bericht hebben geliked (betrokkenheid), te retargeten. Stel je hebt een video van 30 seconden, dan is het interessant om iedereen die de video volledig bekeken heeft opnieuw advertenties te laten zien.
Meer weten over de impact van deze Google Ads Trends op jouw business?
Neem gerust contact met ons op en we vertellen je meer over de toekomst van online advertising en wat voor impact het heeft voor je business.