4 redenen waarom je nu Google Analytics 4 moet instellen

Iedere online marketeer weet dat het eraan gaat komen: Google Analytics 4 (GA4), de nieuwe versie van Google Analytics. Ieder nieuw account zal vanaf nu via GA4 lopen, al kun je nog wel een property in universal analytics aanmaken. Hoewel de volledige overstap nog onzeker is, kun je beter nog vandaag een GA4-property instellen voor je account. Dat is vrij eenvoudig in te stellen met de instelassistent van Analytics, die je vindt onder je property’s in je beheerpagina. Eenmaal ingesteld kun je in de nieuwe en oude omgeving. Je kunt overstappen wanneer je wilt, en de oude analytics (voorlopig) achter de hand houden.

1. Zonder data geen analyses

Verwacht je dat je over een jaar de gegevens van vandaag nodig zult hebben? Dan wil je de data van vandaag binnenhalen. Het is niet mogelijk om de data van je property’s over te zetten van Universal Analytics naar GA4. Door nu per account een extra GA4-property in te stellen, haal je wél de data van nu binnen. Zeker als je dataverkeer wil vergelijken met voorgaande jaren of perioden, is het belangrijk dat je deze data hebt. Net als bij Universal Analytics krijg je data pas binnen als je dit proactief aanzet.

2. Cookies staan steeds meer onder druk

Waar Safari en Firefox al eerder de third party cookies in de ban deden vanwege privacyredenen, kondigde Google dit jaar ook aan deze cookies te gaan verbannen. Dat vraagt om grote veranderingen omdat de bezoekersactiviteiten niet meer voor langere tijd geanalyseerd kan worden. Zo worden terugkerende bezoekers niet herkend en zullen we meer afhankelijk worden van de first party data van social media.

Maar GA4 speelt in op deze ontwikkeling. In plaats van het oudere session based data model zal GA4 event driven zijn. Dat betekent dat de nadruk zal liggen op de interactie op de website. Op dit moment ziet dit er veelbelovend uit. Zelfs zonder cookies kun je toch de customer journey in beeld krijgen. Misschien zelfs wel op een duidelijkere en nauwkeurigere manier. 

3. Nieuwe mogelijkheden in Google Analytics 4

Met een back-up kun je met een gerust hart experimenteren in de nieuwe omgeving. Deze update heeft een hoop voordelen (zeker als je de oude analytics nog hebt). Zo laden je analyses sneller, is het makkelijker om doelgroepen aan te maken en zijn er tal van nieuwe rapporten en interfaces. 

Een heel groot voordeel van GA4: de nieuwe omgeving bevat meer parameters en bekijkt data op basis van een serie events. Je data is zo een stuk betrouwbaarder. Door middel van machine learning worden ‘missende’ gegevens aangevuld en kun je prognoses maken.

Daarnaast is GA4 een stuk gebruiksvriendelijker geworden. Het instellen van het account vraagt om minder vakkennis en er zijn een flink aantal rapporten weggehaald (van 150 naar 30), waardoor hij een stuk sneller en overzichtelijker is. De overgebleven rapporten zijn wel uitgebreid en goed gevisualiseerd, waarmee je snel een korte analyse kunt maken. Vervolgens kun je doorklikken om gedetailleerdere data in te zien. De rapporten moeten de customer journey nog beter in kaart gaan brengen.

Ook kun je events gedetailleerder en automatisch tracken en is het mogelijk om cross platform/device tracking in te stellen. Je app- en websitedata staat overzichtelijk bij elkaar en het is een stuk privacy-vriendelijker doordat ip-adressen automatisch geanonimiseerd worden en je specifieke gebruikersdata kunt verwijderen (en kunt laten invullen door Machine Learning). Tot slot heeft Google de langgekoesterde wens om app- en websitegebruikers met elkaar te linken. De vraag is of en hoe Google dat in GA4 gaat realiseren. Kortom: er is genoeg reden om nu GA4 in te stellen voor je accounts en extra statistieken in te zien.

4. En wen aan de nadelen

Je zult écht moeten gaan wennen aan de nieuwe omgeving. De manier van rapporteren en analyseren is écht anders. Zo kun je nog niet filteren, kun je geen doelen aanmaken (wel conversiegebeurtenissen), mis je dimensies en neem je je oude data niet mee. Van de 120 rapporten zijn er slechts 30 overgebleven, al kun je er een aantal op een andere (creatieve) manier wel repliceren. 

Je kunt gerust een dagje uittrekken om alle (nieuwe) knoppen te vinden en het implementeren van eigen data onder de knie te krijgen. En als je tijd hebt uitgetrokken voor deze zoektocht, verspil je tijd dan niet met het zoeken naar bouncepercentage, uitstappercentages en pagina’s per sessie. Deze gegevens lijken niet in GA4 meegenomen te zijn. Net als dat jij waarschijnlijk zult moeten wennen aan de nieuwe omgeving, moeten ook externen nog wennen. Zo zullen aanvullende tools, zoals Google Search Controle, nog niet werken.

Hulp nodig bij het instellen van Google Analytics 4?

Als organisatie wil je natuurlijk weten wat investeringen in online marketing opleveren. Daarom stellen wij altijd Google Analytics in om resultaat inzichtelijk te maken. Neem voor meer informatie contact op met een van onze data specialisten.