Hoe verbeter je de kwaliteitsscore in Google Ads?

Wat is kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore is een inschatting die Google maakt voor wat betreft de kwaliteit van je advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s. Advertenties met een hoge kwaliteitsscore zorgen over het algemeen voor lagere kosten en een hogere advertentiepositie in de zoekresultaten. De kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van zeven factoren:

  • Relevantie van advertenties;
  • Relevantie van zoekwoorden;
  • Kwaliteit van de landingspagina’s;
  • Historische prestaties van het volledige account;
  • De click-through-rates van alle zoekwoorden;
  • Targeting van campagnes;
  • Biedstrategie.

Op basis van bovenstaande factoren kent Google Ads voor elk zoekwoord een kwaliteitsscore tussen de 1 en 10 toe. Hoe hoger de score, hoe beter je zoekwoord presteert.

Hoe optimaliseer ik mijn kwaliteitsscore?

1. Optimaliseer advertentieteksten

Sluit je advertentieteksten zo specifiek mogelijk aan op het zoekwoord en laat het zoekwoord volledig terugkomen in de titel. Laat het zoekwoord in de beschrijving terugkomen, mits het past en de beschrijving duidelijk blijft. Zorg dat je advertentieteksten personen activeren om te klikken. Heb je de buyer persona in kaart? Stel dan een vraag in de titel van je advertentie. Richt deze vraag op bijvoorbeeld een behoefte of een probleem dat leeft binnen deze groep.

Is je advertentie gericht op een transactie? Maak dan gebruik van krachttermen zoals: gratis, vrijblijvend, sale, (tip) of korting. Je kunt er ook voor kiezen om een aantal unique selling points (USP’s) uit te lichten in je advertentie, maar hier heb je ook highlight extensies voor.

Overige tips:

  • Benut de volledige ruimte van de titels en beschrijving;
  • Voeg indien mogelijk klantbeoordelingen toe aan je advertentie;
  • Zorg dat je opvalt met je advertentie ten opzichte van concurrerende advertenties;
  • Test het Gebruik Van Hoofdletters én Interpuncties! In je advertenties.
2. Sluit irrelevante zoektermen uit

Google Ads geeft inzicht in de zoektermen die worden gebruikt. Via deze lijst kun je niet alleen zoektermen toevoegen aan je advertentiegroepen, maar ook uitsluiten. Het uitsluiten van zoektermen heeft als voordeel dat je advertenties niet meer wordt vertoond bij irrelevante zoekopdrachten. Daardoor worden je advertenties relevanter en het voorkomt dat je betaalt voor zoekwoorden waar je niet op wilt worden gevonden. Het uitsluiten van zoektermen is zeer belangrijk als je shorttail modifier zoekwoorden gebruikt (bv. +donkere +spijkerbroek). Bij dit soort zoekwoorden is er een grote kans op irrelevant verkeer (donkere spijkerbroek wordt snel kaal).

kwaliteitsscore - uitsluitingen google ads

3. Maak gebruik van keyword insertion

Keyword insertion is een functie waarmee zoekwoorden automatisch in de titel van een advertentie worden geplaatst. Zo sluit de titel in je advertentie altijd perfect aan op de zoekopdracht, wat een positief effect heeft op het aantal clicks op je advertentie. Lees hier meer over het gebruik van keyword insertion.

4. Splits advertentiegroepen

Vaak worden verschillende zoekwoorden toegevoegd onder één advertentiegroep. Bijvoorbeeld ‘donkere spijkerbroek’ en ‘donkere jeans’. Het product, de spijkerbroek, is exact hetzelfde, maar ieder zoekwoord is uniek. Plaats in dit soort gevallen zoekwoorden in een aparte advertentiegroep met unieke advertenties per zoekwoord. De advertenties sluiten daardoor beter aan op datgene waar iemand naar op zoek is. Google Ads zal dit belonen met een hogere kwaliteitsscore omdat je relevantie hoog is. Deel daarnaast advertentiegroepen apart in voor exacte zoekwoorden, woordgroepen en modifiers. Bekijk per advertentiegroep welke zoektermen worden gebruikt. Voeg deze toe aan je advertentiegroepen met exacte zoektermen. Zo zorg je dat je account op termijn voornamelijk bestaat uit exacte zoektermen. Het positieve gevolg is dat je advertenties relevant zijn. Dit heeft direct een positieve impact op je kwaliteitsscore.

5. Voeg advertentie-extensies toe

Advertentie-extensies zorgen ervoor dat jouw advertenties meer opvallen. Google kent diverse soorten extensies zoals highlight- en sitelink-extensies. Met sitelink-extensies kun je bezoekers naar andere pagina’s leiden die relevant zijn voor hun zoekopdracht. Highlight extensies zijn interessant om jouw USP’s in op te nemen zoals: gratis retourneren, gratis verzending, alles op voorraad etc.

kwaliteitsscore - extensies google ads

6. Benut de zichtbare URL

Google Ads biedt de optie om de URL die zichtbaar is in de advertentie aan te passen. Voeg hier veel gebruikte zoekwoorden toe. AIs ‘korte spijkerbroek kopen’ veel gebruikt wordt, gebruik dan de zichtbare url: website.nl/korte-spijkerbroeken

7. Ervaring bestemmingspagina

Houd te allen tijde het doel van je advertentie en het zoekwoord voor ogen. Als een gebruiker zich nog aan het oriënteren is, zal informatievoorziening in dit stadium belangrijker zijn dan kopen. Houd hier rekening mee bij de keuze en bouw van je bestemmingspagina. De ervaring van een bezoeker op je bestemmingspagina is een belangrijke factor in de kwaliteitsscore. Lees hier alles over het verbeteren van de ervaring op de bestemmingspagina.