daling in kosten per aankoop (CPA)
aankopen via Facebook & Instagram
groei in conversiewaarde
JohnBeerens werkt nauw samen met merkgiganten als Wella Professionals en L’Oréal Professionnel. Om de producten van deze merken te promoten, zette het bedrijf advertenties in op Facebook en Instagram. Toch had JohnBeerens het gevoel dat daar meer uitgehaald kon worden. Daarom klopte de beautywebshop aan bij Brandgang met als doel: de kosten per verkoop verlagen en meer rendement uit het mediabudget krijgen.
De opdracht vanuit JohnBeerens was helder. Op basis van de strategie en mediabudgetten heeft Brandgang gekeken waar en hoe het mogelijk is om campagnes te optimaliseren. Tijdens een pilotproject van een maand hebben we de campagnestructuur veranderd, verschillende doelgroepen getest en A/B testen doorgevoerd. Met deze insteek wordt er vooral gefocust op een andere doelstelling in Facebook. Namelijk conversies behalen, in plaats van verkeer genereren.
Brandgang heeft de social mediastrategie op een paar punten aangepast. Zo is er op basis van A/B-testen gekeken welke doelgroepsamenstellingen goed presteren en zijn sommige doelgroepen samengevoegd tot één doelgroep. Zo wordt er bijvoorbeeld gefocust op mensen met interesse in haarverzorging en -producten, interesse in een specifiek merk en gebruiken we klantlijsten die we ook inzetten voor lookalike audiences.
Verder is er gekeken naar de prestaties van verschillende soorten content en advertentie-indelingen. Er is geëxperimenteerd met afbeeldingen, video’s en met aparte collectie ads. Continu houdt Brandgang in de gaten welke doelgroep, content en advertentie-indelingen goed presteren op basis van aantal aankopen en kosten per aankoop (CPA).
Het doorvoeren van de optimalisaties met betrekking tot de doelgroep, content en advertentie-indeling heeft ervoor gezorgd dat de CPA is gedaald met 76%. Het constant aan de knoppen draaien tijdens de looptijd van de campagne heeft er ook toe geleid dat met een lager mediabudget (-67%) het aantal aankopen via de advertenties op Facebook en Instagram is gestegen met 38%. Tot slot zien we ook dat de conversiewaarde van de aankopen met 33% is gestegen. Met de social mediastrategie van Brandgang wordt er meer rendement uit het mediabudget van JohnBeerens gehaald en zijn de kosten per aankoop enorm gedaald. De producten van o.s. Redken, Wella, Kérastase en L’Oréal worden vaker gekocht via de advertenties op Facebook en Instagram
De samenwerking met Brandgang geeft ons beter inzicht in hoe unieke doelgroepen presteren en wat de ROI is van campagnes. Door de goede resultaten die Brandgang heeft geboekt halen we steeds meer rendement uit advertenties, waardoor we steeds meer campagnes kunnen opzetten die zorgen voor groei in omzet.
Naast de goede resultaten is Brandgang ook een fijne partner. De communicatie loopt soepel en ze denken echt met ons mee én verder dan de standaard afspraken die we met elkaar hebben. Z0 leiden ze ook intern onze collega’s op voor wat kleinere social media campagnes, zodat we zo efficiënt mogelijk kunnen werken.
Inez Veringa – Marketing Manager (2022)
Neem gerust contact op met Marlou van Erp, social media specialist bij Brandgang.