+440% groei in aantal verkopen voor Calmzy

Van start-up naar marktleider in verzwaringsdekens

Calmzy is specialist in de verkoop van verzwaringsdekens. Oprichter Jurgen Buuts had persoonlijke ervaringen met slecht slapen en stond daarin niet alleen. Miljoenen mensen wereldwijd hebben moeite om ‘s nachts goed tot rust te komen als gevolg van de dagelijkse drukte en hectiek. Onrustige slaappatronen leiden vaak tot zware vermoeidheid overdag. Met behulp van een verzwaringsdeken wist Jurgen dat negatieve patroon te doorbreken. Zo ontstond zijn missie om de nachtrust van lotgenoten drastisch te verbeteren door ze  echt uitgerust wakker te laten worden. Zodat ze weer vol energie in het leven kunnen staan.

+67%

Groei in conversiepercentage (SEA)

-42%

Daling in kosten per verkoop (SEA)

+440%

Groei in aantal verkopen (SEA)

Uitdaging

In maart 2020 kwam Calmzy bij Brandgang uit. Calmzy wil goed zichtbaar zijn bij deze specifieke doelgroep van mensen die direct op zoek zijn naar een oplossing voor een betere nachtrust. Calmzy had in eerste instantie zelf reeds marketingactiviteiten opgezet, maar de kosten per verkoop waren te hoog en het conversiepercentage te laag om van Calmzy een commercieel succes te kunnen maken.  

Oplossing

Brandgang kreeg de opdracht de online marketingactiviteiten van Calmzy te verbeteren. Op basis van een performance marketing strategie werden de bestaande kanalen van Google Ads, Facebook en Instagram onder de loep genomen, waarbij in het eerste half jaar de focus werd gelegd op het verbeteren van Google Ads.

Campagnestructuur verbeteren in Google Ads

Aan de optimalisatie van Google Ads ging een uitgebreid zoekwoordonderzoek vooraf. Op grond van de resultaten werden meerdere campagnes opgezet, waarbij iedere unieke zoekterm in aparte advertentiegroepen werd opgedeeld. Er zijn bewust zoveel mogelijke exacte zoekwoorden ingezet. De inzichten uit de zoektermen zijn gebruikt om tot een goede opzet van advertentiegroepen te komen.

Het account van Calmzy bestaat daardoor nu uit 70% exacte zoektermen. Dit heeft geleidt tot een hoge relevantie van advertenties op basis van zoektermen die gebruikt worden door potentiële kopers.

Experimenteren met biedstrategieën

Om de kosten per verkoop via Google Ads te verlagen zijn verschillende hypotheses getest. Zo is onder meer geëxperimenteerd met biedstrategieën op vertoningspercentage, doel-ROAS en maximale CPA. Hieruit kwam onder meer naar voren dat de experimenten per regio en land nogal verschilden. De learnings uit alle experimenten hebben we gebruikt om een hypothese aan te nemen of te verwerpen. De tientallen hypotheses hebben in de afgelopen maanden direct geleid tot meer conversies en lagere kosten per conversie.  

Voor Calmzy zijn we gestart met twee advertentiegroepen. Advertentiegroep A ging uit van exacte zoekwoorden, advertentiegroep B juist van brede zoekwoorden. De converterende zoektermen uit advertentiegroep B hebben we vervolgens ‘exact’ toegevoegd aan groep A. Zo creëren we een account dat bestaat uit exacte zoektermen die perfect aansluiten op de advertenties.

Resultaat

Met de nieuwe Google Ads structuur is de CTR met 76% gestegen. De kwaliteitsscore is verhoogd van 4/10 naar de maximale score van 10/10.

Het advertentiebudget hebben we per campagne verhoogd, zodat Calmzy altijd zichtbaar is op de meest belangrijke zoekwoorden. Door geslaagde experimenten door te voeren op de bestaande campagnes is een explosieve groei in aantal conversies (+440%) gerealiseerd. Daarnaast zijn de kosten per verkoop met -42% gedaald. Tenslotte zien we dat remarketing via Facebook en Instagram in 65% van alle aankopen onderdeel is geweest van het conversiepad (eerste bezoek tot daadwerkelijk aankoop).

Op grond van onze aanpak is Calmzy van een start-up doorgegroeid naar een van de grootste aanbieders van verzwaringsdeken in de markt. En dat alles in een periode van een half jaar.

Vervolg

In samenwerking met Brandgang is Calmzy een project gestart voor het verbeteren van de merkidentiteit en het vergroten van de awareness van verzwaringsdekens. Door Calmzy en haar producten te introduceren bij mensen die nog onbekend zijn met de mogelijkheden kan Calmzy nog meer mensen wereldwijd helpen met een betere nachtrust.

 

Wil jij net als Calmzy ook meer online verkopen?

Neem gerust contact op voor een (digitale) kennismaking.
T: 013-2032190 E: info@brandgang.nl